Kennismaken & vacatures

Feiten en cijfers

  • Stichting voor openbaar primair onderwijs in de gemeenten Rheden en Rozendaal. Telt 11 basisscholen, waaronder 1 voor speciaal basisonderwijs
  • Dorpen: Velp, Rozendaal, Rheden, De Steeg, Dieren, Spankeren
  • Jaarlijks gemiddeld 1675 tot 1800 leerlingen
  • Circa 175 medewerkers (110 fte leerkrachten, 11 fte ondersteunend, 11 schoolleiders, 1 bestuurder)
  • Opgericht per 19 april 2007

Feiten en cijfers

  • Stichting voor openbaar primair onderwijs in de gemeenten Rheden en Rozendaal. Telt 11 basisscholen, waaronder 1 voor speciaal basisonderwijs
  • Dorpen: Velp, Rozendaal, Rheden, De Steeg, Dieren, Spankeren
  • Jaarlijks gemiddeld 1675 tot 1800 leerlingen
  • Circa 175 medewerkers (110 fte leerkrachten, 11 fte ondersteunend, 11 schoolleiders, 1 bestuurder)
  • Opgericht per 19 april 2007

Scholengroep in beweging

Koersplan in het kort

Koersboekje

 

De samenvatting van ‘ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst!’ is nu als boekje beschikbaar. Download hieronder de PDF. Ook is het volledige koersplan 2019-2023 als PFD beschikbaar.

(Gratis) Papieren exemplaar ontvangen? Neem contact op met het secretariaat van de Scholengroep.

9 decemberLees verder
Bijpraten met twee gemeenten

Spontaan, interessant en goede energie. Zomaar enkele woorden over de recente bijeenkomst van de Scholengroep met wethouder en raadsleden van de Gemeenten Rheden en Rozendaal.

 

De jaarlijkse ontmoeting vond dit keer plaats op 18 november. Aan de hand van het jaarverslag werden de ontwikkelingen en resultaten uit 2018 besproken. Hannelore Bruggeman nam de gasten mee de toekomst in met een presentatie over het nieuwe koersplan en de prioriteiten die daarbij horen. Leerkracht Anouk Wissink zoomde met een korte lezing in op het thema nieuwsgierigheid. Er was ruim gelegenheid voor vragen en toelichting op ‘ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst’. De directeuren John Van Assouw, Marcelle Visser en Peter De Bruijn vertelden wat 'ikjijwij nieuwsgierig naar de toekomst’ teweegbrengt in de scholen. Al met al was het een avond met veel onderwijsinhoud, die trouwens op veel waardering van de gasten kon rekenen.

 

Inline image

Hannelore Bruggeman licht het koersplan toe.

 

Inline image

Wethouder en raadsleden op werkbezoek bij Scholengroep Veluwezoom.

 

Inline image

Raadsleden scoren stellingen via hun mobiele telefoon.

 

25 novemberLees verder
Vakblad publiceert over ikjijwij

Het magazine 'Naar School!' interviewde bestuurder Hannelore Bruggeman en leerling Susana over ikjijwij in de Scholengroep. Onder dit motto praten de leerlingen, ouders, teamleden, gemeente en andere belanghebbenden over allerlei zaken mee.

 

Susana uit groep 8 vertelt hoe ze al haar ideeën over ikjijwij in het leerlingpanel kwijt kan en wat er concreet mee gebeurt. Hannelore Bruggeman schetst in de rubriek 'Trots' de impact van ikjijwij op Scholengroep Veluwezoom. Op het onderwijs, het nieuwe koersplan en bijvoorbeeld de besluitvormingsprocessen. (...) “Stel dat een ouder de vraag opwerpt: wordt er eigenlijk wel aan de goede doelen gewerkt? Dan zou die vraag voorheen zijn meegenomen naar het team. Het team zou een antwoord hebben geformuleerd en daarover communiceren met de betreffende ouder. Nu wordt de beantwoording van zo'n vraag sámen met de ouders opgepakt. (...) Wij ervaren dat het een rijkdom is om echt met elkaar in gesprek te gaan en om samen om een project of probleem heen te gaan staan en te kijken wat goed is om te doen.”

 

Tekst gaat verder onder de foto.

Foto voor Naar School!

 

Tijdgeest

Jaren geleden is ikjijwij ontwikkeld als antwoord op de vraag: Welk facet van de openbare identiteit kan het meest bijdragen aan ons onderwijs en de organisatieontwikkeling? Het echt concreet maken van de openbare identiteit levert inmiddels veel op, zelfs nieuwe leerlingen. De manier van werken spreekt medewerkers en ouders duidelijk aan. "Begrijpelijk, het past natuurlijk ook uitstekend bij de tijdgeest. Mensen willen steeds meer zeggenschap hebben, over welk onderwerp dan ook. We nemen niets meer voor zoete koek aan, we willen het goed begrijpen en gehoord worden. Het ikjijwij-concept sluit goed aan bij deze maatschappelijke ontwikkeling.”

 

Hannelore Bruggeman is heel trots op de nieuwsgierige houding die het oplevert. "ikjijwij is een professionele cultuur, waarin we elkaar inspireren, elkaars talenten zien en samenwerken. Dat spreekt mensen met een echt onderwijshart erg aan!” Ten aanzien van kwetsbaarheid en nieuwsgierigheid onderstreept ze de parallel met het onderwijs. “Om je kwetsbaar op te stellen heb je zelfvertrouwen nodig. Dat geven wij de leerlingen ook mee: het zelfvertrouwen om nieuwsgierig te kunnen zijn naar de ander, om te kijken naar de talenten van de ander en om erop te bouwen.”

 

Volledig interview lezen? Zie bijlage.

Uit: Naar School! nr 20, het magazine van VOS/ABB, oktober 2019.

14 novemberLees verder
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren