Leren over wetenschap. En hoe je onderzoek doet. Op de Lappendeken bieden leerkrachten Marscha en Florentine alle leerlingen een lessenserie ‘Kleding’ aan. Bijzonder is de wetenschappelijke benadering. In dit onderzoeksproject komen voor kinderen veel leeraspecten samen. Het is een lessenserie vanuit het Wetenschapsknooppunt van Radboud Universiteit in Nijmegen.
Het vragenmachientje helpt bij het bedenken van de onderzoeksvraagAlles onderzoeken over kleding
De lessenserie over het thema ‘Kleding’ is gebaseerd op het wetenschappelijk onderzoek van professor Anneke Smelik en haar team. Zij onderzoeken de relatie tussen kleding en identiteit. Ook onderzoeken ze welke impact het productieproces van kleding heeft op mens en milieu.
Het project is breed. Het gaat over waar onze kleding vandaan komt, wie onze kleding maakt en wat de gevolgen van de kledingindustrie zijn voor mens en milieu. Leerlingen ervaren dit thema door diverse activiteiten in de klas. Zij doen inspiratie op voor hun eigen onderzoek.
De leerlingen werken aan activiteiten over modefoto’s en hun eigen kledingidentiteit. Ze leren over de oorsprong van een kledingstuk, eigenschappen en duurzaamheid van verschillende stoffen, de prijs van kleding. Ook is er aandacht voor werkomstandigheden van kledingmakers in textielfabrieken.
Vragenmachientje
Na deze activiteiten starten de leerlingen een eigen onderzoek op. Essentieel is: bedenk een goede onderzoeksvraag. Zij gebruiken hiervoor het vragenmachientje. De kinderen leren om een hypothese te stellen, eerlijk onderzoek te doen, te concluderen en hun bevindingen te presenteren.
Daarnaast leren ze samenwerken. Ieder kind vervult een andere rol: hoofd-onderzoek, notulist, tijdbewaker, hoofd-communicatie en voorzitter.
Groep 1 - 8
Alle kinderen gaan met dit project aan de slag. In de groepen 5 t/m 8 doen de leerlingen een eigen onderzoek. Omdat de lessenserie voor deze leeftijd is ontworpen passen juf Marscha en juf Florentine zelf de lessen aan naar het niveau van de groepen 1 t/m 4. Hun eerdere ervaringen in de samenwerking met wetenschappers uit Nijmegen komt hier goed van pas.
Samenwerking met Wetenschapsknooppunt
Enkele jaren terug gingen de Veluwezoom-leerkrachten Marscha de Winther en Florentine Masen-Sallevelt een samenwerking aan met het Wetenschapsknooppunt van Radboud Universiteit (WKRU). Samen met het WKRU en leerkrachten van andere scholen ontwierpen ze lessenseries over de thema’s Magneten, Automatisch gedrag en het Oog. Door deze samenwerking beschikt de Lappendeken ook over eerdere projecten en lessenseries van het WKRU.
Het verven van leer in Marokko, ongezond en vervuilend werk waar veel water bij wordt gebruikt (Foto: Fbrandao.1963)





















Het jaarverslag 2023 van Scholengroep Veluwezoom is vastgesteld. Voor medewerkers, ouders en relaties hebben we de hoofdlijnen samengevat in het Jaarbeeld 2023. 
Elke leerling verdient sterk onderwijs. Hoe realiseren wij dat? In een nieuw strategisch plan staan de afspraken die wij hierover hebben gemaakt. Zeker 150 mensen werkten mee aan de strategische koers 2023-2027. Veel dank aan iedereen die betrokken was: leerlingen uit groep 7/8, ouders, Veluwezoom-collega's en partners uit de omgeving. 











Vanwaar dit initiatief? 
Een belangrijke stap in de voorbereidingen was om de leerlingen te vragen: wat denken jullie dat je op school moet leren? Ongeveer twintig leerlingen dachten mee, in het leerling-panel van Scholengroep Veluwezoom. Ze deelden hun ervaringen en tips bij de volgende vragen.


De volwassenen werken ook volop mee aan goed onderwijs voor de komende jaren. Het bestuur heeft een panelgesprek gehouden met ouders, leerkrachten en schoolleiding. Met professionals is teruggeblikt op de afgelopen koersperiode. Met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is gesproken over de identiteit.
Neem een kijkje bij een techniekles van groep 6-8.
De techniekleerkrachten richten zich op ontdekkend en ontwerpend leren. En baseren hun lessen op de 7 Werelden van Techniek.
ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst is onze visie. Veel kinderen zijn natuurlijk enorm nieuwsgierig naar hun toekomst! In bovenbouwklassen gaven zakenmensen uit de Rotaryclub Rheden Rozendaal gastlessen. Zij vertelden over hun beroep. Deze voorbeelden geven leerlingen een kijkje in wat zij later kunnen worden.







Met de promotiebeurs voor leraren investeert het NWO in doelen die perfect passen bij Scholengroep Veluwezoom. Zoals docenten onderzoekservaring laten opdoen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.










