Inspraak van medewerkers en ouders is waardevol! Ook een wettelijke plicht. De inspraak is geregeld in de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad, de GMR. Afgelopen twee, drie jaar heeft Scholengroep Veluwezoom de GMR vernieuwd. De resultaten zijn merkbaar. Maaike Steegmans (tot augustus '25 voorzitter GMR) en Hannelore Bruggeman (voorzitter college van bestuur van Scholengroep Veluwezoom) doen het woord.
“Zichtbare inspraak”, dat kenmerkt mooi de nieuwe situatie, volgens Maaike Steegmans. Effecten van de verandering zijn merkbaar. Ze vat het als volgt samen:
- De GMR is compacter, telt 5 leerkrachten en 5 ouders. Ze zijn allemaal uit eigen motivatie lid geworden.
- We zijn als raad actiever en daadkrachtiger.
- Als GMR-lid kun je invloed uitoefenen. Je bent zichtbaarder als individu. Je draagt iets bij.
Maaike Steegmans, voorheen voorzitter GMR“Er wordt iets gedaan met wat je zegt. Daarom noem ik het zichtbare inspraak”, licht Maaike toe. “Hoe je het merkt? Op actiepunten uit de vergadernotulen wordt teruggekoppeld: wat is ermee gedaan? Je ervaart ook meer begripsvorming over en weer. Je denkt soms dat medewerkers en bestuur van elkaar goed weten wat er speelt. Maar extra toelichting of het bespreken van andere perspectieven kan toch waardevol zijn. Hier is nu meer tijd voor.”
Over en weer meer begrip
Aan welke voorbeelden zie je dat over en weer meer begrip ontstaat? “Ouders hadden bij beleidszaken vaak een idee van een ver-van-mijn-bed-show. Maar een ouder kan heel goed verwoorden wat er speelt onder ouders over beleid van de school. Of stelt heel goede vragen over waarom een proces gaat zoals het gaat. Het uitdragen van ikjijwij-beleid in school is bij uitstek iets wat in de GMR naar voren kan komen."
Aandacht voor wat er speelt
“De GMR is eigenlijk het medium waarin de verschillende ideeën die er leven samenkomen. Dus het is voor het bestuur een mooi middel om te reflecteren. Als het bestuur beleid uitzet met een bepaald doel, wil je weten: hoe komt dat aan bij ouders, of leerkrachten? Het bestuur luistert naar de reflecties. Omgekeerd brengen ouders en leerkrachten nu in de GMR goed naar voren: ‘Dit leeft bij ons, is hier beleid over, waar vinden we dat beleid’ of ‘dit zijn gevolgen van een bestuursbesluit.’
Maaike: “Door de veranderingen zijn we daarin gewoon daadkrachtiger geworden in de afgelopen 2 jaar.” De GMR is nu echt anders dan het was! En dat slaat aan. Een nieuwe lid noemt expliciet: ‘Van die nieuwe aanpak word ik wel heel enthousiast’.
Hannelore Bruggeman constateerde een paar jaar geleden dat de ikjijwij-benadering – met actief meedenken en interactieve werkvormen – al aardig veel goede ideeën en vragen opleverde. Ze wilde een stap verder zetten. Die ambitie is nu gerealiseerd.
Hannelore Bruggeman, voorzitter college van bestuur
Hannelore: “Met 8-10 mensen vergaderen geeft echt een heel andere dynamiek dan als je met 22 mensen rond de tafel zit. Er is nu al heel veel meer dialoog. We kunnen echt op een beter niveau van de stichting samenwerken met elkaar. Je krijgt andere gesprekken, andere input, andere vragen. Als voorbeeld noem ik de bestuurlijke visitatie: dat is een groot project en dat hebben we goed samen gedaan.”
Veel kwaliteit
“Alle mensen die voorheen in de GMR hebben gewerkt, hebben enorm veel kwaliteit geleverd. Het is logisch dat als je in een mr zit dat daar een focus op zit. Dat er nu een knip is gemaakt tussen mr en gmr, maakt dat de leden op een andere manier in de vergadering zitten. Niet namens een school, maar namens de Scholengroep. We hebben heel veel respect voor wat in het verleden is gedaan. Toen was het echt anders. Dat gaf andere meerwaarde. Ik hoop dat, nu mr en gmr losgeknipt zijn van elkaar, in de scholen de mr-vergaderingen nog meer waarde voor de eigen school gaan opleveren.”
“Heel blij ben ik met wat Maaike Steegmans heeft gedaan als trekker van de veranderingen. Neem al die juridische zaken en de huisregels. We hebben ons door taaie kost heen gewerkt en deze opgelost. Ook zijn we aan de andere kant van die regelzaken terecht gekomen, bij meer discussie en meer inhoud.” Met als resultaat de professionele, open, goede dialoog die past bij het ikjijwij van de Scholengroep.
Samen beter doen
Hannelore: “In de GMR zitten nu mensen die daar heel graag in willen zitten. Die dat dus interessant vinden. Mij valt het meeste op: iedereen doet mee. Er wordt veel meer gezegd. De onderzoekende houding, het samen beter doen, dat is echt veel sterker geworden."
“We zijn nog maar net begonnen. Dus het belooft wat voor de toekomst.”
Per 18 augustus 2025 is voorzitter Maaike Steegmans opgevolgd door Robert Goelmohamed.
Verschillen tussen nu en toen. Vraag en antwoord over de GMR