Het magazine 'Naar School!' interviewde bestuurder Hannelore Bruggeman en leerling Susana over ikjijwij in de Scholengroep. Onder dit motto praten de leerlingen, ouders, teamleden, gemeente en andere belanghebbenden over allerlei zaken mee.
Susana uit groep 8 vertelt hoe ze al haar ideeën over ikjijwij in het leerlingpanel kwijt kan en wat er concreet mee gebeurt. Hannelore Bruggeman schetst in de rubriek 'Trots' de impact van ikjijwij op Scholengroep Veluwezoom. Op het onderwijs, het nieuwe koersplan en bijvoorbeeld de besluitvormingsprocessen. (...) “Stel dat een ouder de vraag opwerpt: wordt er eigenlijk wel aan de goede doelen gewerkt? Dan zou die vraag voorheen zijn meegenomen naar het team. Het team zou een antwoord hebben geformuleerd en daarover communiceren met de betreffende ouder. Nu wordt de beantwoording van zo'n vraag sámen met de ouders opgepakt. (...) Wij ervaren dat het een rijkdom is om echt met elkaar in gesprek te gaan en om samen om een project of probleem heen te gaan staan en te kijken wat goed is om te doen.”
Tekst gaat verder onder de foto.

Tijdgeest
Jaren geleden is ikjijwij ontwikkeld als antwoord op de vraag: Welk facet van de openbare identiteit kan het meest bijdragen aan ons onderwijs en de organisatieontwikkeling? Het echt concreet maken van de openbare identiteit levert inmiddels veel op, zelfs nieuwe leerlingen. De manier van werken spreekt medewerkers en ouders duidelijk aan. "Begrijpelijk, het past natuurlijk ook uitstekend bij de tijdgeest. Mensen willen steeds meer zeggenschap hebben, over welk onderwerp dan ook. We nemen niets meer voor zoete koek aan, we willen het goed begrijpen en gehoord worden. Het ikjijwij-concept sluit goed aan bij deze maatschappelijke ontwikkeling.”
Hannelore Bruggeman is heel trots op de nieuwsgierige houding die het oplevert. "ikjijwij is een professionele cultuur, waarin we elkaar inspireren, elkaars talenten zien en samenwerken. Dat spreekt mensen met een echt onderwijshart erg aan!” Ten aanzien van kwetsbaarheid en nieuwsgierigheid onderstreept ze de parallel met het onderwijs. “Om je kwetsbaar op te stellen heb je zelfvertrouwen nodig. Dat geven wij de leerlingen ook mee: het zelfvertrouwen om nieuwsgierig te kunnen zijn naar de ander, om te kijken naar de talenten van de ander en om erop te bouwen.”
Volledig interview lezen? Zie bijlage.
Uit: Naar School! nr 20, het magazine van VOS/ABB, oktober 2019.






















Onderstaande poster bevat de belangrijkste speerpunten voor 2024. Het waren:
Het jaarverslag 2023 van Scholengroep Veluwezoom is vastgesteld. Voor medewerkers, ouders en relaties hebben we de hoofdlijnen samengevat in het Jaarbeeld 2023. 












Vanwaar dit initiatief? 
Een belangrijke stap in de voorbereidingen was om de leerlingen te vragen: wat denken jullie dat je op school moet leren? Ongeveer twintig leerlingen dachten mee, in het leerling-panel van Scholengroep Veluwezoom. Ze deelden hun ervaringen en tips bij de volgende vragen.


De volwassenen werken ook volop mee aan goed onderwijs voor de komende jaren. Het bestuur heeft een panelgesprek gehouden met ouders, leerkrachten en schoolleiding. Met professionals is teruggeblikt op de afgelopen koersperiode. Met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is gesproken over de identiteit.
Neem een kijkje bij een techniekles van groep 6-8.
De techniekleerkrachten richten zich op ontdekkend en ontwerpend leren. En baseren hun lessen op de 7 Werelden van Techniek.
ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst is onze visie. Veel kinderen zijn natuurlijk enorm nieuwsgierig naar hun toekomst! In bovenbouwklassen gaven zakenmensen uit de Rotaryclub Rheden Rozendaal gastlessen. Zij vertelden over hun beroep. Deze voorbeelden geven leerlingen een kijkje in wat zij later kunnen worden.







Met de promotiebeurs voor leraren investeert het NWO in doelen die perfect passen bij Scholengroep Veluwezoom. Zoals docenten onderzoekservaring laten opdoen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.









