Leren over wetenschap. En hoe je onderzoek doet. Op de Lappendeken bieden leerkrachten Marscha en Florentine alle leerlingen een lessenserie ‘Kleding’ aan. Bijzonder is de wetenschappelijke benadering. In dit onderzoeksproject komen voor kinderen veel leeraspecten samen. Het is een lessenserie vanuit het Wetenschapsknooppunt van Radboud Universiteit in Nijmegen.
Het vragenmachientje helpt bij het bedenken van de onderzoeksvraagAlles onderzoeken over kleding
De lessenserie over het thema ‘Kleding’ is gebaseerd op het wetenschappelijk onderzoek van professor Anneke Smelik en haar team. Zij onderzoeken de relatie tussen kleding en identiteit. Ook onderzoeken ze welke impact het productieproces van kleding heeft op mens en milieu.
Het project is breed. Het gaat over waar onze kleding vandaan komt, wie onze kleding maakt en wat de gevolgen van de kledingindustrie zijn voor mens en milieu. Leerlingen ervaren dit thema door diverse activiteiten in de klas. Zij doen inspiratie op voor hun eigen onderzoek.
De leerlingen werken aan activiteiten over modefoto’s en hun eigen kledingidentiteit. Ze leren over de oorsprong van een kledingstuk, eigenschappen en duurzaamheid van verschillende stoffen, de prijs van kleding. Ook is er aandacht voor werkomstandigheden van kledingmakers in textielfabrieken.
Vragenmachientje
Na deze activiteiten starten de leerlingen een eigen onderzoek op. Essentieel is: bedenk een goede onderzoeksvraag. Zij gebruiken hiervoor het vragenmachientje. De kinderen leren om een hypothese te stellen, eerlijk onderzoek te doen, te concluderen en hun bevindingen te presenteren.
Daarnaast leren ze samenwerken. Ieder kind vervult een andere rol: hoofd-onderzoek, notulist, tijdbewaker, hoofd-communicatie en voorzitter.
Groep 1 - 8
Alle kinderen gaan met dit project aan de slag. In de groepen 5 t/m 8 doen de leerlingen een eigen onderzoek. Omdat de lessenserie voor deze leeftijd is ontworpen passen juf Marscha en juf Florentine zelf de lessen aan naar het niveau van de groepen 1 t/m 4. Hun eerdere ervaringen in de samenwerking met wetenschappers uit Nijmegen komt hier goed van pas.
Samenwerking met Wetenschapsknooppunt
Enkele jaren terug gingen de Veluwezoom-leerkrachten Marscha de Winther en Florentine Masen-Sallevelt een samenwerking aan met het Wetenschapsknooppunt van Radboud Universiteit (WKRU). Samen met het WKRU en leerkrachten van andere scholen ontwierpen ze lessenseries over de thema’s Magneten, Automatisch gedrag en het Oog. Door deze samenwerking beschikt de Lappendeken ook over eerdere projecten en lessenseries van het WKRU.
Het verven van leer in Marokko, ongezond en vervuilend werk waar veel water bij wordt gebruikt (Foto: Fbrandao.1963)











































