News item was not found
Kennismaken & vacatures
GMR is vernieuwd. Interview met Steegmans en Bruggeman

GMR vernieuwd
Inspraak van medewerkers en ouders is waardevol! Ook een wettelijke plicht. De inspraak is geregeld in de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad, de GMR. Afgelopen twee, drie jaar heeft Scholengroep Veluwezoom de GMR vernieuwd. De resultaten zijn merkbaar. Maaike Steegmans (tot augustus '25 voorzitter GMR) en Hannelore Bruggeman (voorzitter college van bestuur van Scholengroep Veluwezoom) doen het woord.
 

 

“Zichtbare inspraak”, dat kenmerkt mooi de nieuwe situatie, volgens Maaike Steegmans. Effecten van de verandering zijn merkbaar. Ze vat het als volgt samen: 

  • De GMR is compacter, telt 5 leerkrachten en 5 ouders. Ze zijn allemaal uit eigen motivatie lid geworden. 
  • We zijn als raad actiever en daadkrachtiger.
  • Als GMR-lid kun je invloed uitoefenen. Je bent zichtbaarder als individu. Je draagt iets bij. 

Steegmans 2025Maaike Steegmans, voorheen voorzitter GMR“Er wordt iets gedaan met wat je zegt. Daarom noem ik het zichtbare inspraak”, licht Maaike toe. “Hoe je het merkt? Op actiepunten uit de vergadernotulen wordt teruggekoppeld: wat is ermee gedaan? Je ervaart ook meer begripsvorming over en weer. Je denkt soms dat medewerkers en bestuur van elkaar goed weten wat er speelt. Maar extra toelichting of het bespreken van andere perspectieven kan toch waardevol zijn. Hier is nu meer tijd voor.” 


Over en weer meer begrip 
Aan welke voorbeelden zie je dat over en weer meer begrip ontstaat? “Ouders hadden bij beleidszaken vaak een idee van een ver-van-mijn-bed-show. Maar een ouder kan heel goed verwoorden wat er speelt onder ouders over beleid van de school. Of stelt heel goede vragen over waarom een proces gaat zoals het gaat. Het uitdragen van ikjijwij-beleid in school is bij uitstek iets wat in de GMR naar voren kan komen."

 

Aandacht voor wat er speelt 
“De GMR is eigenlijk het medium waarin de verschillende ideeën die er leven samenkomen. Dus het is voor het bestuur een mooi middel om te reflecteren. Als het bestuur beleid uitzet met een bepaald doel, wil je weten: hoe komt dat aan bij ouders, of leerkrachten? Het bestuur luistert naar de reflecties. Omgekeerd brengen ouders en leerkrachten nu in de GMR goed naar voren: ‘Dit leeft bij ons, is hier beleid over, waar vinden we dat beleid’ of ‘dit zijn gevolgen van een bestuursbesluit.’


Maaike: “Door de veranderingen zijn we daarin gewoon daadkrachtiger geworden in de afgelopen 2 jaar.” De GMR is nu echt anders dan het was! En dat slaat aan. Een nieuwe lid noemt expliciet: ‘Van die nieuwe aanpak word ik wel heel enthousiast’.

 

Hannelore Bruggeman constateerde een paar jaar geleden dat de ikjijwij-benadering – met actief meedenken en interactieve werkvormen – al aardig veel goede ideeën en vragen opleverde. Ze wilde een stap verder zetten. Die ambitie is nu gerealiseerd.

Bruggeman 2025Hannelore Bruggeman, voorzitter college van bestuur 
Hannelore: “Met 8-10 mensen vergaderen geeft echt een heel andere dynamiek dan als je met 22 mensen rond de tafel zit. Er is nu al heel veel meer dialoog. We kunnen echt op een beter niveau van de stichting samenwerken met elkaar. Je krijgt andere gesprekken, andere input, andere vragen. Als voorbeeld noem ik de bestuurlijke visitatie: dat is een groot project en dat hebben we goed samen gedaan.” 


Veel kwaliteit
“Alle mensen die voorheen in de GMR hebben gewerkt, hebben enorm veel kwaliteit geleverd. Het is logisch dat als je in een mr zit dat daar een focus op zit. Dat er nu een knip is gemaakt tussen mr en gmr, maakt dat de leden op een andere manier in de vergadering zitten. Niet namens een school, maar namens de Scholengroep. We hebben heel veel respect voor wat in het verleden is gedaan. Toen was het echt anders. Dat gaf andere meerwaarde. Ik hoop dat, nu mr en gmr losgeknipt zijn van elkaar, in de scholen de mr-vergaderingen nog meer waarde voor de eigen school gaan opleveren.” 

 

“Heel blij ben ik met wat Maaike Steegmans heeft gedaan als trekker van de veranderingen. Neem al die juridische zaken en de huisregels. We hebben ons door taaie kost heen gewerkt en deze opgelost. Ook zijn we aan de andere kant van die regelzaken terecht gekomen, bij meer discussie en meer inhoud.” Met als resultaat de professionele, open, goede dialoog die past bij het ikjijwij van de Scholengroep. 

 

Samen beter doen 
Hannelore: “In de GMR zitten nu mensen die daar heel graag in willen zitten. Die dat dus interessant vinden. Mij valt het meeste op: iedereen doet mee. Er wordt veel meer gezegd. De onderzoekende houding, het samen beter doen, dat is echt veel sterker geworden."


“We zijn nog maar net begonnen. Dus het belooft wat voor de toekomst.” 

 

Per 18 augustus 2025 is voorzitter Maaike Steegmans opgevolgd door Robert Goelmohamed. 

 

Verschillen tussen nu en toen. Vraag en antwoord over de GMR

Jaarverslag 2024: lees wat we als scholen(groep) samen hebben gerealiseerd.

Het jaarverslag van onze Scholengroep over 2024 is verschenen. 

Snel weten wat we samen bereikten?
Klik op de afbeelding en scroll door ons jaarbeeld

Jaarbeeld 2024

Vind je details ook interessant? Je leest ze in het volledige bestuursverslag in de bijlage (PDF).

Grote Rekendag voor groep 1-8: van knuffelbeer meten tot smoothies samenstellen.

Knuffelbeer meten in de rekenles

 

De Grote Rekendag is een schooldag die helemaal in het teken staat van rekenen. Het is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten. Die laat zien dat rekenen meer is dan alleen sommen maken. En die kinderen laat ervaren hoe leuk rekenen kan zijn!

 

Het thema was dit jaar ‘eerlijk delen’. Alle scholen van Veluwezoom deden mee. Kenniskring Rekenen deelde de aangeboden lessen. De invulling van de dag was aan de school zelf. 

Terugblik: verslag van De Lappendeken aan de ouders/verzorgers. 

“Vandaag was een leuke en leerzame dag op school: "de Grote Rekendag"! De dag stond in het teken van rekenactiviteiten, maar dan op een speelse en onderzoekende manier. Want rekenen is zoveel meer dan alleen sommen maken.


In de onderbouw mochten de kinderen hun knuffelbeer meenemen naar school. Met hun knuffel hebben ze allerlei leuke activiteiten gedaan: meten, sorteren en vergelijken. Door deze activiteiten ontdekten de kinderen verschillen en overeenkomsten, wat een mooie basis is voor rekenvaardigheden.


De kinderen uit groep 3-4 en 4-5 doken in de wereld van grafieken. Ze maakten lijn- en staafgrafieken om gegevens te structureren en te vergelijken. Dit gaf hen inzicht in hoe je informatie overzichtelijk kunt weergeven.


In groep 5-6 werd het rekenonderwijs heel praktisch. De kinderen leerden over oude natuurlijke maten, zoals de "voet", die ongeveer 30 cm lang was. Opvallend was dat deze maat vroeger per stad kon verschillen, omdat hij gebaseerd was op de voet van de burgemeester! Deze oude maateenheid is nog steeds te vinden op de muur van het stadhuis.


Groep 7-8 richtten zich op voedingsmiddelen. Ze bekeken etiketten om te leren hoe je voedingswaarden afleest per 100 ml, 1000 ml of per portie. Vervolgens mochten ze zelf een smoothie samenstellen en berekenen of ze hiermee voldoende groente en fruit binnenkregen.

 

De dag wordt elk jaar in het voorjaar georganiseerd. Meer dan duizend basisscholen uit Nederland en Vlaanderen doen mee.

Wij doen mee met de Grote Rekendag

 

Lees meer op Grote rekendag - Onderwijs van Morgen

Logo Ik Jij Wij

ikjijwij, nieuwsgierig naar vandaag en morgen

Nieuwsgierigheid;

een motor voor leren en ontwikkelen.

Als je nieuwsgierig bent heb je een open blik, ben je benieuwd naar de ander, naar hoe het zit en naar de volgende stap. Scholengroep Veluwezoom zet nieuwsgierigheid in het hart van het onderwijs. In de rijke leeromgeving krijgen kinderen alles wat ze nodig hebben, om goed toegerust en met frisse blik hun toekomst tegemoet te treden.

Ik ben NIEUWSGIERIG naar de ANDER
Jij bent ANDERS, gelukkig maar!
Wij komen SAMEN VERDER.

ikjijwij;

ontwikkelen, samen bouwen, samen leren.

Een van de zes kernwaarden van het openbaar onderwijs is 'van en voor de samenleving'. Deze kernwaarde hebben wij vertaald in 'ikjijwij'.
ikjijwij, leren en leven doen we samen. Voor en door onszelf, onze leerlingen en hun ouders. Iedereen, van peuter tot leerkracht, wordt uitgedaagd om zichzelf te zijn. ikjijwij gaat over eigenaarschap, over zelfbewust en oplossings-gericht zijn. Het versterkt onze innovatiekracht en open cultuur. 

Nieuwsgierigheid;

een motor voor leren en ontwikkelen.

Als je nieuwsgierig bent heb je een open blik, ben je benieuwd naar de ander, naar hoe het zit en naar de volgende stap. Scholengroep Veluwezoom zet nieuwsgierigheid in het hart van het onderwijs. In de rijke leeromgeving krijgen kinderen alles wat ze nodig hebben, om goed toegerust en met frisse blik hun toekomst tegemoet te treden.

Ik ben NIEUWSGIERIG naar de ANDER
Jij bent ANDERS, gelukkig maar!
Wij komen SAMEN VERDER.

ikjijwij;

ontwikkelen, samen bouwen, samen leren.

Een van de zes kernwaarden van het openbaar onderwijs is 'van en voor de samenleving'. Deze kernwaarde hebben wij vertaald in 'ikjijwij'.
ikjijwij, leren en leven doen we samen. Voor en door onszelf, onze leerlingen en hun ouders. Iedereen, van peuter tot leerkracht, wordt uitgedaagd om zichzelf te zijn. ikjijwij gaat over eigenaarschap, over zelfbewust en oplossings-gericht zijn. Het versterkt onze innovatiekracht en open cultuur. 

De scholengroep in getallen

10

Openbare basisscholen

Veluwezoom

 

Dorpen:
Velp, Rozendaal, Rheden, De Steeg, Dieren en Spankeren

Inline imageVeluwezoom

1790

Leerlingen

totaal

Veluwezoom

191

Leerlingen per school (gemiddeld)

Veluwezoom

74

Leerlingen op de speciale basisschool

Veluwezoom

180

Medewerkers

Veluwezoom

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies preferences