0

Kennismaken & vacatures

Home

Feiten en cijfers

  • Stichting voor openbaar primair onderwijs in de gemeenten Rheden en Rozendaal.
  • Telt 11 basisscholen, waaronder 1 voor speciaal basisonderwijs
  • Dorpen: Velp, Rozendaal, Rheden, De Steeg, Dieren, Spankeren
  • Jaarlijks gemiddeld 1800 leerlingen
  • Circa 175 medewerkers (110 fte leerkrachten, 11 fte ondersteunend, 11 schoolleiders, 1 bestuurder)

Feiten en cijfers

  • Stichting voor openbaar primair onderwijs in de gemeenten Rheden en Rozendaal.
  • Telt 11 basisscholen, waaronder 1 voor speciaal basisonderwijs
  • Dorpen: Velp, Rozendaal, Rheden, De Steeg, Dieren, Spankeren
  • Jaarlijks gemiddeld 1800 leerlingen
  • Circa 175 medewerkers (110 fte leerkrachten, 11 fte ondersteunend, 11 schoolleiders, 1 bestuurder)

Scholengroep in beweging

Jaaragenda 2022

Wat zijn onze plannen voor dit jaar?

 

In de poster Jaaragenda 2022 zetten we het op een rijtje. (Leesversie: zie PDF onder afbeelding)

Jaarbeeld 2022

 

Leerkracht Veluwezoom ontvangt promotiebeurs NWO

Presteren kinderen beter bij rekenen als zij op de basisschool training krijgen in 3D-denken? Hoe verklaar je dat? Het zijn interessante vragen voor een wetenschapper. Anouk Wissink, leerkracht bij Scholengroep Veluwezoom en wetenschapper, gaat het onderzoeken. De vragen en antwoorden verwerkt zij komende jaren in een proefschrift. Dit onderzoek is belangrijk, vindt het Nederlands instituut voor Wetenschappelijk Onderwijs (NWO): het verdient een beurs.

 

Think3D lowresMet de promotiebeurs voor leraren investeert het NWO in doelen die perfect passen bij Scholengroep Veluwezoom. Zoals docenten onderzoekservaring laten opdoen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

Twee maal per jaar deelt het NWO promotiebeurzen uit. Afgelopen najaarsronde waren 69 onderzoeksvoorstellen ingediend en elke ronde worden circa 25 beurzen toegekend. Vaak gaan die naar onderzoekers van hogescholen en universiteiten. Soms naar voorstellen van leraren in het primair onderwijs. Deze keer is dus Anouk Wissink met haar Think3D!-onderzoek één van de geluksvogels! Zij kan met haar promotieonderzoek aan de slag bij de Open Universiteit. Lees over andere onderzoeken die een beurs ontvangen.  

 

Over het onderzoek

Anouk Wissink gaat onderzoeken of het trainen van ruimtelijke denkvaardigheden ook leidt tot winst op het gebied van rekenen en wiskunde. Daarbij maakt ze gebruik van Think3d!. Dit is (wetenschappelijk gezegd) een 3D visuospatiale training voor jonge kinderen in het basisonderwijs. Ze onderzoekt het effect op rekenprestaties en welke mechanismen en processen dat effect verklaren.

 

Kijk, zo nieuwsgierig zijn we bij Veluwezoom. 

 

NWO is de belangrijkste Nederlandse wetenschapsfinancier en zorgt voor kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap.

logos nwo

February 16Continue reading
Ouders ervaren de kwaliteit van de leerkrachten als goed

‘Een goede sfeer en fijne collega’s. Het is leuk op school en we leren veel’. Deze antwoorden geven veel leerkrachten en leerlingen van Veluwezoom, als je hen vraagt wat ze van school vinden. De 2-jaarlijkse tevredenheidspeiling is ook bedoeld om te zeggen wat beter kan.

 

Leerlingen: lessen zijn zeer goed

Voor de tevredenheidpeiling van 2021 hebben alle leerlingen van groep 5 t/m 8 tijdens de les een vragenlijst ingevuld. Ze leren veel, antwoorden ze: over spelling, rekenen, topo en zaken als plannen en sociale vaardigheden. Enkele kinderen ervaren dit anders, doordat het veel herhaling is. Veel kinderen zijn positief over de leerkrachten. Ze durven met vragen naar hen toe, hebben vertrouwen en vinden de juffen en meesters lief. Die verdienen zelfs een score ‘zeer goed’ voor de lessen en de uitleg. Andere pluspunten die de kinderen noemen: buitenspelen, buiten lessen, gym en nog veel meer, van werken op de laptop, onderling samenwerken tot helemaal jezelf mogen zijn. Lees verder onder de foto.

Rekenlab Emmaschool 2021Samen aan het werk in het Rekenlab op de Koningin Emmaschool

 

Leerkrachten: ruimte voor eigen ideeën

Ook de meesters en juffen geven in de peiling aan hoe tevreden ze zijn. Op de vraag ‘Zou je de school aanbevelen?’ antwoorden de meeste leerkrachten ‘ja’. Vaak wordt als reden genoemd: goede sfeer, gevoel van saamhorigheid en fijne collega’s. Veel leerkrachten zijn ook positief over dat je ‘het beste uit het kind kan halen’. Enkelen hebben zorgen over grote klassen en combinatieklassen, waardoor ze niet elk kind de aandacht kunnen geven die ze willen. Alles is bespreekbaar, vindt het overgrote deel van de leerkrachten. Met name fulltimers zijn blij met ruimte voor de eigen ontwikkeling en eigen ideeën; ze kunnen voldoende bijdragen aan de ontwikkeling van de school. Als verbeterpunten klinkt er soms: beter gehoord worden, lokalen en meubilair, en de communicatie.

 

Ouders: goede aansluiting op het niveau van de kinderen

En de ouders? Hoe waarderen zij ons onderwijs? Argumenten om de school aan te bevelen zijn ‘fijne school’, ‘veel aandacht’, ‘fijne leerkrachten en communicatie’. Sommige ouders hebben moeite met dat docenten vaak wisselen en dat de sfeer niet altijd prettig is. (Werk aan de winkel, dus). Zeer positief zijn de ouders over de aandacht die kinderen krijgen en de aansluiting op het niveau van de leerlingen. De kwaliteit van de leraren ervaren de ouders als goed.

 

Corona: kopje thee bij het werk

En dan over de gevolgen van corona. Voor ouders was de eerste lockdown nog even onwennig, maar in de tweede was het goed geregeld. In de groep leerkrachten vindt het merendeel dat de school goed is omgegaan met lesgeven binnen de gestelde corona-maatregelen. Er is veel geleerd in korte tijd, het werken in teams is snel eigen gemaakt. Sommige kinderen hebben wat extra aandacht nodig om de gevolgen van corona weg te werken. Maar het is niet zo dat over de gehele linie leerlingen kampen met achterstanden. En de kinderen? Dat is grappig: zij zien elementen van het thuisonderwijs graag terug op school: ze willen meer hun eigen tijd indelen, kopje thee bij het werk, muziek aan, lange of juist kortere pauzes en het gebruik van Kahoot in de les. 

 

Over het onderzoek

Elke twee jaar houdt Scholengroep Veluwezoom deze tevredenheidsmeting. Vanwege corona was het uitgesteld van 2020 naar 2021. Zoals gezegd: alle leerlingen van groep 5 t/m 8 deden mee. Het onderzoek is ingevuld door 611 ouders en 105 leerkrachten. De gebruikte methode is de Net Promoter Score (NPS).

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies preferences